FİNAL RAPORU
Grup BİL-TEK
Başkan:
Üyeler:
AYŞE BİROL aysebirol008@hotmail.com
Genel özet
Projemiz İşletim
Sistemleri dersinin işletim sistemleri ünitesinin konularını içermektedir. Bu
sayfada görsel olarak konu anlatımı, konu anlatım videoları, değerlendirme
testi, eğlenirken öğrenmeye devam edilebilecek oyun ve animasyonlarımız
bulunmaktadır. Bu materyaller hem görsel
hem işitsel özellikleri içinde barındırmaktadır. Yani konuyu öğrenecek olan
öğrenenler hem görsel hem de zihinsel olarak öğreneceklerinden daha kalıcı
olacaktır.
Öğrenme
nesnesinde konular basitten karmaşığa kolaydan zora şeklinde sıralanmıştır.
Kısacası sarmal bir yapıdadır. Sayfamız öğrenme kuramlarına göre
hazırlanmıştır. Yani sayfamızda davranışçı kurama göre yazılı materyaller(konu
anlatımı), bilişsel kurama göre resimler ve animasyon, yapılandırmaca kurama
uygulama yapabileceği videolar ve oyun bulunmaktadır içerik bilişsel kuram göz
önünde bulundurularak hazırlanmıştır.
Analiz
Öğretimin amaçları
Bu konuyu seçmemizin nedeni öğrenenlerin
Lise 3.sınıf öğrencileri olduğu için bu yaştaki öğrenenlerin görsel ve işitsel
zekâsını göz önünde bulundurarak ve bilgisayarla uğraşmayı sevdiklerinden
bilgisayar başında da ders çalışabileceğini göstermek istedik. Bu nedenden
dolayı öğrenme nesnemizi hem görselliği hem de işitselliği ön planda tutacak
şekilde materyaller hazırlamaya çalıştık.
Amacımız yaptığımız çalışmayla
hedef kitleye İşletim Sistemleri dersinde öğretimi verilen işletim sistemleri
konularını görsel bir şekilde anlatarak kalıcılığı sağlamak. Şimdiye kadar işletim
sistemleri dersleri genel itibari ile bilgi düzeyinde anlatıldığı için
uygulamaların yeterli miktarda olmadığından şikâyetçi oldukları için bizde bu
soruna konuyu görsel bir şekilde anlatarak ve onlara uygulama olanağı
sağlayarak şekillendirmeyi hedefledik. Böylece anlatım hem ilgi çekici hale
geliyor hem de öğrencilere uygulama şansı tanıyor. Eğitim öğretim sürecinde
bulunan öğrencilerin farklı ilgi, yetenek, beklenti, istek, zekâ türüne sahip
oldukları bilinen bir gerçektir. Ayrıca Dale’nin Yaşam Konisine göre zaman
sabit tutulmak üzere;
· Okuduklarının
%10’unu
· İşittiklerinin %20’sini
· Gördüklerinin %30’unu
· Hem
görüp hem işittiklerinin %50’sini
· Söylediklerinin %70’ini
· Yapıp
söylediklerinin %90’ını
hatırlamaktadır.
Dolayısıyla hem bu farklılıkları
bir paydada birleştirip genele hitap eden hem de Dale’nin Yaşam Konisindeki
bulguları özümseyen bir öğretim tasarlamamız gerekmekteydi. Bunun da ancak
fazla duyu organına hitap eden flash gibi bir programla mümkün olabileceğini
düşündük. Bu öğretim sayesinde bireyler daha kısa sürede daha görsel ve ileriye
dönük bilgiler elde edeceklerdir. Hedef kitlemizde yer alan birçok ilköğretim
öğrencisi bu öğretim sayesinde normal hayatta da ihtiyaç duydukların da grafiği
etkin bir şekilde kullanabilecekler.
Hedefimiz öğrenmenin okuldaki uygulamalarla sınırlı kalmayıp bunu
istediği zaman öğrencinin uygulayabilmesidir.
Öğrencilerimize görsel olarak bir şeyler
sunmaya çalışıp dikkatlerini bu konuya çekip daha zevkli bir şekilde
öğrenmelerini sağlamaya çalıştık bunu oyun şeklinde düşündük. Projemiz görsel
olarak öğrenciye anlattığından hem öğrencinin daha çabuk hem de kalıcı olarak
öğrenmesini sağlayacak.
Projemizde daha etkili öğrenim için
uygulamayı ele aldık. Bu proje sayesinde bizde kendimiz internette bizim
yaptığımız projeye benzer sitelere girerek bizde bir tasarım hazırladık.
Analiz süreçleri
Bu konuyu seçtik çünkü İşletim sistemleri dersi
alan öğrenciler bu konularda zorlandıklarını bize sürekli gerek sohbet
ortamında gerekse yaptığımız görüşmelerde sürekli dile getiriyorlardı. Buna
bağlı olarak bizde grupça Liseye giderek ortak bir kanıya vardık. Bu derste her
öğrenci zorlanıyor. Oradaki uygulamalardan hepsine çözüm üretemeyeceğimizden
dolayı bir uygulaması olan grafik tasarımı uygulamasını proje konumuz olarak
edindik.
Analiz süreci boyunca daha çok öğrenci
analizi üzerinde durduk. Öğrencilerle belirlediğimiz konu üzerine görüşmeler
yaptık. Öğrencilerimizin daha çok konulardan şikâyetçi olduklarını ve daha iyi
öğrenmeleri için ne gibi etkinliklerin yapılabileceği konusunda fikirlerini
aldık. Öğrencilerimizin analizini yaptıktan sonra projemizin stratejisini
belirledik. Genel olarak öğrenci analizi üzerinde durduk. Analiz boyunca
öğrencilerle görüşme yapmayı tercih ettik. Öğrencilerin bu konudaki fikirlerini
almaya çalışarak değişik fikirleri not aldık. Böylelikle daha çok kişiye ulaşıp
daha çok fikirler aldık. Öğrencilerin fikirlerini alıp hangisini projemize daha
etkili bir şekilde kullanabileceğimizi tespit ettik. Yapmayı düşündüğümüz
videolu anlatımla çok uygulamalı diye düşünmüştük fakat öğrencilerle görüştükten sonra buna
oyunda eklemeyi düşündük.
İhtiyaç analiz
Proje konumuz olarak İşletim Sistemleri dersinde flash animasyonlara
alıştırma ve bilgisayarı daha sağlıklı kullanmalarını sağlamaktır. Çünkü
bilgisayarı sadece oyun amaçlı değil destede aktif kullanmalarını sağlamaktı amacımız.
İçerik analizi
Proje
konumuzu grupça İşletim Sistemleri dersini seçtik. Proje içeriğimiz olarak ise
öğrencilere uygulama imkânı veren, bunun sayesinde zaten belli bir birikime
sahip oldukları için o sahip oldukları bilgi üzerine yeni öğrenmeler ekleyerek
kolayca konuyu kavramalarını sağlamaya yöneliktir. Bu projemizi ise ADDIE
modeline göre hayata geçireceğiz.
Öğrencilerin analizi
Hedef
kitlemiz olan Lise 3. Sınıf öğrencileri genel durumuna bakacak olursak;
· Hazır bulunuşluluk düzeyleri
yeterli seviyede değil bunun nedeni çünkü geçmiş yıllarda pasif olarak ders
işlenmiş ve zorlanılmış.
· Flash animasyonlu bir derse
duyarlılar; fakat derse ilgi az olduğu için ilerleme çok zayıf.
· Derse karşı tutumları ise pozitif
yönde fakat dersin işleniş tarzına göre bu pozitiflik negatifliğe doğru kayabiliyor.
Dersin hocası dersi işlerken düz anlatıp hiç uygulama yapamadan öğrencilerden
bir şeyler yapmasını isteyince öğrencilerin derse karşı ilgileri düşüşe
geçiyor. Fakat öğretmen sürekli uygulamalar yapıp öğrenciyi de bu
uygulamalarında aktif olarak kullandığı zaman derse karşı bir ilgi söz konusu
oluyor.
Öğrenme Ortamı
· Anlatacağımız konu uygulamalı olduğundan anlatım yapılacak laboratuarda
yeterli miktarda bilgisayar bulunmalı.
· Projemiz dersin mantığının anlaşılması için flashda hazırlanmış birçok
uygulamadan oluşacaktır. Böylece öğrencinin birden çok uygulama fırsatı olacak
ve daha iyi anlayacaktır.
· Kaynak
olarak web, Öğretim Tasarımı kitabı ve ayrıca diğer branşlara ait ders
kitaplarından teorik olarak bilgiyi edinip projemizde uygulamaya dökerek kalıcı
öğrenmeleri sağlayacağız.
· Proje
laboratuar ortamında anlatılacak yeterli sayıda bilgisayar olması derste
uygulama açısından kolaylık olacak. Projenin taşınabilir olması sayesinde evde
de bakılabilecektir.
· Projemizi
oluştururken yapılandırmacı yaklaşımdan faydalandık yani; genel olarak öğrenci
merkezli bir proje olacak. Öğretmen bu durumda rehber görevi görüp öğrencilere
sadece yol gösterip uygulama fırsatı sağlayacak.
· Öğrencilerin
projemizden en iyi şekilde faydalanabilmesi için bir yardım menüsü olacaktır.
İçerik olarak ise menümüz de yapmış olduğumuz projemizi en etkin şekilde nasıl
kullanacakları ayrıntılı bir şekilde yer alacaktır.
·
Öğrenciler dersi iyi anlamışlarsa öğretmenden
yardım almadan uygulayacaklardır, eksikleri varsa öğretmenine danışıp
yapabileceklerdir.
Öğretim yaklaşımı ve bunun gerekçesi
Öğrenme nesnesinde bir den fazla
içerikler hazırlayarak çoklu zekâ kuramına göre öğrencilerin öğrenme düzeyine
göre hazırlandık. Öğrenme nesnesini öğrencilerin farklı öğrenme zekâlarını göz
önünde bulundurarak onlara hitap edebilecek farklı içerikler sunuyoruz. Yani
görsel zekâsı iyi olan öğrenciler için resim düz konu anlatımı, e-kitap,
işitsel zekâsı iyi olanlar için videolarla onlarında daha iyi öğrenmesini
amaçladık. Öncelikle öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeylerini göz önüne aldık.
Öğrencilere hem önceki bilgilerini deneme yanılma yoluyla geliştirme olanağı
sağlayacak hem de kendi yaparak yaşayarak yeni bilgileri geliştirebilecek.
Davranışçı Kuram
•
Açıklayıcı anlatım
•
Alıştırma ve uygulama
•
Bilgisayar kullanımı
•
Değerlendirme
•
Normatif değerlendirme
•
Summatif değerlendirme
•
Bağıl değerlendirme
Yapılandırmacı
kuram
• Yaparak yaşayarak öğrenme
• Eleştirel düşünme
• Değerlendirme
• Performans
değerlendirme, öz ve akran değerlendirme,
Tasarım ve Geliştirme
Tanımlama
Öğretim tasarımı uygulamamız
İşletim Sistemleri dersindeki işletim sistemleri konu anlatımı olacak.
Projemizin genel taslağı şu şekilde oluşmaktadır;
İlk olarak giriş sayfamız olacak. Giriş sayfasında konu anlatım
test oyun vs. butonlarımız olacak. Konu
içeriğini ana sayfa kısmında anlatacağız.
Oyun sekmemizde öğrenciye uygulama imkânı sağlayacağız.
Yardım sekmesinde ise öğrencinin takıldığı kısımlar için açıklamalar ekleyeceğiz ve yönlendirmelerimiz olacak. Kendini Test sekmesinde de kısa test soruları ekleyeceğiz böylelikle öğrenci bilgilerini test edecek.
Oyun sekmemizde öğrenciye uygulama imkânı sağlayacağız.
Yardım sekmesinde ise öğrencinin takıldığı kısımlar için açıklamalar ekleyeceğiz ve yönlendirmelerimiz olacak. Kendini Test sekmesinde de kısa test soruları ekleyeceğiz böylelikle öğrenci bilgilerini test edecek.
Ortam
Hazırlayacağımız
projemizin uygulanması sınıf ortamı ev ortamı yani bilgisayarın olduğu her
ortam için uygun olacaktır. Öğrenciler basit bir kurulumdan sonra her an
kullanabileceklerdir.
Temel Öğeler
1. Motivasyon
Motivasyon projenin her aşamasında
gerektiği yerde uygulanacak şekilde olacak. İlk olarak neler öğreneceğiz adında
bir sekme ekleyeceğiz hedeften bahsederek ilgi çekeceğiz. Motivasyon aracı
olarak hareketli cisimler, videolar, oyunlar kullanılacak. Ayrıca ilgi çekmek
amaçlı reklamlara yer vereceğiz. Daha çok yazılı materyaller ve görsel
materyallere yer vereceğiz.
1.
Öğretimin
değerlendirilmesi ve Geri dönüt
Öğrencinin performansını konu anlatımları sırasında öğrenciye örnekler
sunarak anında dönüt verilecek. Kendini test et sekmesi ve oyun sekmesiyle
sınav ve değerlendirmeler yapılacak. Öğrenci kendi gelişimi hakkında kendi
bilgi edinecek ve öğretmen de bu gelişimleri takip edecek.
1.
Öğretimin
sırası
Projemiz konu anlatımıyla
başlayacak, uygulama ve oyunlarla devam edecek bunların yapıldığı zaman
aralıklarında gerekli yerlerde değerlendirme ve ardından dönüt ve düzeltme
olanağı sağlayacak etkinlikte olacaktır.
İçerik
Öğrenme nesneleri
Geliştirme karar ve gerekçeleri
Problemler ve çözüm önerileri
Değerlendirme
Öğretimin değerlendirilmesinde kullanılan metotlar
Biz Grup Bil-Tek olarak öğretim
tasarımımızı şekillendirirken, Lise 3.Sınıf öğrencileri ile görüşmelerimiz
oldu. Burada ki öğrencilere şu 3 soru
soruldu;
1. Geçmiş
yılda bu dersi gördünüz mü? Gördüyseniz hangi sistemleri?
2. Evinizde
hangi işletim sistemini kullanıyorsunuz?
3. İşletim
sistemlerinin kurulumunda sıkıntı çekiyor musunuz?
Öğrencilere bu 3 soruyu sorarak
elde ettiğimiz verilere göre öğretim tasarımımızın değerlendirilmesini yaptık.
Sonuçlar
Yaptığımız bu görüşmelerimize
üst tarafda belirttiğimiz bölümlerden 2 şer kişi katıldı. Bu kişilerden
edindiğimiz bilgilere şu yorumları yaptık. Öğrenciler işletim sistemleri
dersinde en çok kurulumlar konusunda zorlanıyor. Bunlarda zorlanmalarının en
büyük sebebi ise uygulama alanlarının çok kısıtlı olmasıdır. Bizim onlara sunduğumuz öğrenci merkezli
öğretim modeline ise olumlu bakıyorlar. Sunduğumuz öğretim modelinin en büyük
avantajının onlara uygulama imkânı tanıması ise ayrı bir olumlu tepkiye yol
açıyor.
Öğretim tasarımında yapılacak
değişiklikler
Tabi ki de öğretim modelimizin
zamanla uygulanmasıyla gerek konu anlatım aşamasında gerekse öğrencilere uygulama
kısmında bir takım eksiklikler ortaya çıkacaktır. Bununla ilgili çözümler ise
bu öğretim şeklini kullanan öğrencilerden gelecektir. Şimdilik biz bu
projemizde öğrencilerimizin yeterli hazır bulunuşluluğu kazanacağına
inanıyoruz. Gerekli her öğretim okuldan aldıkları ders sayesinde kalıcı bir
şekilde öğreneceklerdir.
Görevler
Görev dağılımını şu şekilde
açıklayabiliriz;
Hanife AYAN: Proje tasarımı görsel içeriğini
hazırlama, menülerin içeriği giriş sayfası tasarlama ve hazırlama
Ayşe BİROL: test sayfasını
hazırlamada yardımcı olma, oyun tasarlama yardımcı olma
Kaynakça
Üniversitelerde
Böte3.sınıf öğrencilerine okutulan işletim sistemleri ders kitabı
İşletim
sistemleri kitabındaki değerlendirme soruları
İşletim
sistemleri ders Öğretmeni ve Öğrencisi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder